BEGIN TYPING YOUR SEARCH ABOVE AND PRESS RETURN TO SEARCH. PRESS ESC TO CANCEL

Jak diagnozować problemy z połączeniem sieciowym?

hashphoto-botnetillustration_uxmdkzgucoeqj.jpg

Nasi klienci zgłaszają nam najróżniejsze problemy, od braku internetu, przez problemy z siecią wifi, skończywszy na zgłaszaniu awarii swojego komputera o trzeciej w nocy :). Postanowiliśmy więc zebrac i opisac najbardziej typowe przypadki i wypadki jakie zdarzają się naszym klientom.

Zdecydowana większość problemów zgłaszanych nam problemów wynika z zawieszonego routera, zajętego pasma sieci bezprzewodowej, czy uruchomionego bez wiedzy użytkownika programu do wymiany plików. Mamy nadzieję że zawarte w tym tutorialu informacje przybliżą naszym klientom działanie sieci internetowych, oraz pomogą samodzielnie usunąć usterkę zanim wstukają w telefon nasz numer alarmowy :).

 

 

Klient posiada router – kable

Możliwe przyczyny: problem z zawieszeniem routera, problem z okazblowaniem problem z uruchomionym programem p2p, problem z zajętym pasmem sieci bezprzewodowej.

1. Kable

Router posiada kilka, kilkanaście podłączonych przewodów. Kable do niego wchodzące mogą się wypiąć wysunąć, czy też mogą zostać po prostu uszkodzone.

  • Dociśnij wszystkie kable aby upewnić się, że żaden się nie wysunął.
  • Sprawdź przetarcia na przewodach, zobacz czy któraś z końcówek nie jest ukręcona.
  • Sprawdź, czy przewód zasilajacy jest poprawnie włożony do routera, jeżeli na routerze nie świecą się diody świadczy to o problemie z zasilaniem.

Następnie sprawdź czy wszystkie przewody podpięte są prawidłowo. Poniżej znajduje się obraz pokazujacy wszystkie porty routera. W zalezności od producenta i modelu moga one różnie wyglądać, ale idea wszędzie jest taka sama:

  • kabel internetowy musi być wpięty do portu internet/WAN (na rysunku port niebieski)
  • jeżeli masz wpięte jakieś komputery po kablu muszą one być wpięte w port LAN (na rysunku porty żółte)

 

hashphoto-router_omfhkajrcrnphdarvuujxow.jpg

rys. 1 Widok portów w routerze

UWAGA! Wpięcie kabla internetowego do portu innego niż port WAN może spowodować powazne probemy!

Jeżeli Twój komputer połączony jest z routerem za pomocą kabla sieciowego sprawdź czy kabel sieciowy jest prawidłowo wpięty w port w komputerze. Ponadto po wpięciu kabla powinieneś/aś zauważyć dwie święcące diody, z których jedna powinna „mrugać”. Musisz również wiedzieć, że niektóre komputery nie posiadają sygnalizacji diodowej.

 

hashphoto-ethernet_awjoccbrqsblgdnaljgxgur.jpg

rys. 2 Widok karty sieciowej w komputerze stacjonarnym

Niektóre komputery stacjonarne posiadają więcej niż jedno złącze ethernet (sieciowe). Sprawdź również drugie złącze.iektóre komputery stacjonarne posiadają więcej niż jedno złącze ethernet (sieciowe). Sprawdź również drugie złącze.

Router

Najczęstszą przyczyną problemów z internetem użytkownika posiadającego router jest… router. Jest to urządzenia wrażliwe na zakłócenia z sieci elektrycznej do tego pasmo bezprzewodowe narażone jest na interferencje. Pasmo sieci bezprzewodowej 2.4 Ghz wykorzystywane jest przez producentów niemal wszystkiego co łączy się bez kabli.

Najczęstsze przyczyny problemów to:

  • zawieszenie się routera
  • awaria routera
  • interferencje, czyli zakłócenia w sieci bezprzewodowej

Pierwszy przypadek jest najprostszy. Jeżeli połączenie z internetem drastycznie zwolniło, lub nie ma go wcale, spróbuj wyłączyć router odłączając go z prądu na kilkanaście sekund i wepnij ponownie. Jeżeli po jego restarcie internetu wciąż nie ma przechodzimy do punktu drugiego czyli awarii routera.

Bardzo prosto można samodzielnie sprawdzić czy router uległ awarii. Należy w takim przypadku odpiąć kabel internetowy z routera  (popatrz na opis podłączenia kabli w routerze) i wpiąć go do karty sieciowej w swoim komputerze. Jeżeli komputer do którego wpiąłeś został u nas zarejestrowany zobaczysz stronę którą chciałeś odwiedzić, jeżeli nie rejestrowałeś tego komputera, zobaczysz naszą stronę powitalną „Witamy na Sloneczko.net”. Oba te przypadki świadczą o uszkodzeniu routera.  Jednak jeżeli nie pokazuje się żadna strona, oznacza to awarię sieci – skontaktuj się z nami niezwłocznie.

Kolejna przyczyna problemów z routerem jest na tyle szeroka że opiszemy ją w osobnym rozdziale czyli:

Interferencje

Sieć bezprzewodowa, czyli tak zwane wifi jest bardzo fajną rzeczą – któż by nie chciał leżąc w łóżku sprawdzić przed snem czy przyjaciele czegoś nie napisali? Należy mieć jednak świadomość, że to technologia dość ułomna. Teoretyczny zasięg sieci bezprzewodowej w przestrzeni otwartej i bez zakłóceń to tylko 150 metrów!.  Przeszkody takie jak ściany okna i drzwi powodują bardzo duże tłumienia i spadek jakości sygnału. Jeżeli do tego dodamy zakłócenia z sieci energetycznych (pamiętamy z fizyki, że każde uzrądzenie tworzy pole elektromagnetyczne) i innych sieci bezprzewodowych (przecież sąsiad też chce mieć wifi) możemy spodziewać się problemów.  Co więc zrobić, aby upewnić się że problem z prędkościa wynika ze słabego sygnału wifi?

  • wpiąć się do routera po kablu – wpinamy kabel ethernetowy w swój komputer i podłączamy go do jednego z portów LAN routera (popatrz na opis podłączenia kabli w routerze). Jeżeli na kablu nie ma żadnych problemów, na pewno masz problem z połączeniem po wifi
  • wpiąć kabel internetowy bezpośrednio do komputera z pominieciem routera (popatrz na opis dotyczący diagnozowania uszkodzenia routera). Jeżeli zobaczysz naszą stronę powitalną „Witamy sloneczko.net” uzupełnij znajdujący się tam formularz i wyślij go do nas. Gdy zarejestrujemy Twój komputer jako aktywne urządzenie będziesz mógł sprawdzić prędkość bez routera. Jeżeli jest w porządku – masz probem z siecią wifi
  • trzecia metoda wymaga nieco wiedzy o systemie. Możemy sprawdzić czas odpowiedzi od naszego routera poleceniem ping. Aby to zrobić należy znać jego adres. Otóż adres routera to adres bramy sieciowej w Twoim komputerze.  Sprawdzenie adresu ip routera opisaliśmy w artykule o konfiguracji dhcp w routerach TP-Link
    Mając już ustalony adres ip wpisujemy w oknie opisanego w artykule okna dosowego polecenie ping. Wykonywanie polecenia przerywamy wciskając klawisze ctrl + c

hashphoto-ping1_ayssnnxutlpgxxmkirzfvacgmq.jpg

rys. 3 Sprawdzanie czasu odpowiedzi od routera

Jeżeli czas odpowiedzi jest wysoki (rzędu 50 – 70 milisekund i więcej) lub co gorsza część pakietów została utracona oznacza to, że na pewno mamy problem z wifi.

No dobra mamy zdiagnozowany problem z siecią bezprzewodową i co dalej? Najpierw należy sprawdzić położenie routera. Powinien w miarę możliwości znaleźć się w centralnym punkcie mieszkania,  umieszczony wysoko. Drugim bardzo ważnym elementem jest znalezienie wolnego kanału, który jest najmniej wykorzystywany. Niestety większość routerów nie posiada narzędzi do sprawdzania wykorzystania pasma w różnych częstotliwościach, zostaje nam więc jedynie ustawianie po kolei wszystkich kanałów i sprawdzanie działania sieci.

Aby zmienić kanał musimy zalogować się na router. Nalezy znaleziony wcześniej adres routera wpisać w pasek adresu w przeglądarce:

hashphoto-logowanie_hfxcpylzhymplviictogrg.jpg

rys. 4 Logowanie do routera

Jeżeli router konfigurowany był przez nas na pewno otrzymałeś od nas dane dostępowe, jeżeli nie zwróć się do osoby konfigurującej router aby ustalić login i hasło.

 Po zalogowaniu się do routera wejdź w ustawienia sieci bezprzewodowej. Pamietaj, że w róznych modelach routerów panel zarządzający będzie wyglądał nieco inaczej. W naszym przykłądzie kliknij na Wireless (4) następnie na Wireless settings (5).

hashphoto-channel_rscmtxhtlnxvjevrpubkehml.jpg

rys. 5 Edycja ustawień sieci bezprzewodowej

W menu channel wybieramy kanał sieci bezprzewodowej. Czasem zanim znajdziemy kanał na którym nasza sieć pracuje dobrze trzeba będzie sprawdzić kilka kanałów. Należy unikać kanału 6 (używany bardzo często jako kanał domyślny przez producentów sprzętu) i skrajnych.  Można też zamiast sieci na 54 Mbps (g) wybrać sieć na 11 Mbps (b), spowoduje to wzrost mocy nadajnika w naszym routerze.

Efekt prac sprawdzamy po każdym kanale sprawdzając czas odpowiedzi od routera poleceniem ping, lub sprawdzając prędkość połączenia na stronie www.sloneczko.net/article,speedtest.html lub www.speedtest.net

Klient nie posiada routera -komputer

Gdy nie masz w domu routera z zewnętrzych przyczyn możesz sprawdzić opisane w rozdziale I 1 kable. Jeżeli nie ma więc problemów z siecią operatora przyczyną problemów z połączeniem może być opisany poniżej twój komputer

  1. Parametry sprzętowe komputera
    Rozmiar udostępnianych w internecie materiałów stale się zwiększa. Kiedyś strony internetowe rzadko przekraczały rozmiar megabajta, dziś udostepniane są dane których rozmiar przekracza gigabajt. Jeżeli Twój komputer to leciwe Pentium 1ghz i masz pół gogabajta pamięci w komputerze, musisz wiedzieć, że najprawdopodobniej całość pamięci operacyjnej zajmie system. A jeżeli coś zostanie najprawdopodobniej zużyje to sama przeglądarka. Firefox z kilkoma otwartymi zakładkami potrafi zużyć kilkaset megabajtów pamięci operacyjnej. W takim przypadku renderowanie strony przez przeglądarkę potrwafi trwać naprawdę koszmarnie długo.
  2. Wykorzystanie zasobów sprzętowych
    No dobra, Twój komputer to mocarz, procesor w benchmarkach zajmuje pierwsze miejsce, a ilości ramu starczyłoby na cztery inne komputery. Ale nawet i to nie pomoże jeżeli w przeglądarce zaintalowane jest dwadzieścia pluginów z różnych dziwnych stron, rejestr komputera puchnie, a procesor zużywany jest przez wtyczkędo oglądania telewizji TVN.  Nawiasem tylko dodam, że dwa zaintalowane programy antywirusowe do reszty dobijają system.
    Sprawdź listę zainstalowanych aplikacji. Usuń to co zbędne. Jeden program antywirusowy wystarczy. Zobacz na listę procesów, czy jakaś aplikacja nie zużywa zbyt dużo pamięci lub procesora. Jeżeli przeciązysz komputer renderowanie stron będzie trwało bardzo długo
  3. Wirusy
    Nie trzeba chyba wiele dodawać.   Sprawdź czy masz aktualny program antywirusowy. Przeskanuj komputer. Nic tak nie zużyje Twojego pasma niż wirus rozsyłający się po całym internecie.
  4. Aplikacje do pobierania plików
    P2p, torrent, emule, i cała masa innych aplikacji do wymiany plików w internecie.  Jedyne co trzeba zrobić, żeby nie zakłócał on naszej pracy w internecie to skonfigurować go tak, żeby nie ściagał z prędkością większą niż 1/2 – 3/4 naszego łącza, nie wysyłał szybciej niż kilka kilobajtów na sekundę i nie otwierał więcej niż 200 – 300 połączeń.  No i nalezy go wyłączyć po zakończeniu pobierania. Fakt, że pobrałes swój plik nie zmienia tego, że ciągle kilka , lub kilkanascie tysięcy ludzi z całego świata będzie się łączyć do Twojego progarmu skutecznie zapychajać Twoje łącze.
    Program p2p pozostawiony bez konfiguracji powoduje to, że nawet jeżeli nic nie siągasz programy łączące się do twojego komputera nie pozwolą Ci pracowac normalnie. W internecie aby coś sićagnąć napierw nalezy wysłać żądanie. A jak je wysłac, jeżeli mamy zapchane w całości połączenia przychodzące?
    Jeżeli nie wiesz jak sprawdzić jaki ruch sieciowy generuje Twój komputer zawsze możesz zalogować się do swojego panelu klienta – tam w edycji hosta znajduje się wykres Twojego ruchu w sieci, od razu można zauwazyć, że coś się dzieje.

Mamy nadzieję, że ten prosty tutorial pomoże każdemu z naszych użytkowników zrozumiec działanie sieci i wpłynie na większy komfort korzystania z zasobów internetu :).

 

Oryginalny artykuł znajduje się na stronie operatora internetu oferujjącego dostęp do sieci na terenie Krakowa Kazimierza i starego miasta http://www.sloneczko.net/article,diagnostyka_problemow_sieciowych.html

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Skomentuj